tisdag 27 december 2016

Ärtsoppa

Först ut att testa i min Crock-Pot blev ett klassiskt långkok - ärtsoppa. Jag utgick från samma recept som jag alltid använt fast med mindre mängd vätska. Den största skillnaden var att jag inte lade ärtorna i blöt natten innan. Lite nervöst var det men det fungerade och ärtorna blev perfekta i konsestensen. 

Här kommer receptet och jag hoppas att du vill testa det. 

Ärtsoppa i Crock-Pot
  • 1000 g ärtor
  • 1000 g benfri rimmat lägg (alt. rimmat fläsk)
  • 3 gul lök
  • 2 morot
  • 2 tsk timjan
  • 2 köttbuljongtärningar
  • 2 l vatten
Häll ärtorna i din Crock-pot. Skiva moroten och grovhacka löken.  

Blanda ner morot, lök, timjan, buljongtärningar i ärtorna. Häll på vattnet och lägg fläsklägget över ärtröran. 

Sätt värmen på Hög och timern på 7 timmar. (Om ärtorna har legat i blöt innan räcket det med Låg i 7-8 timmar och då kan du även ta mindre mängd vatten.) Jag satte först timern på 8 timmar men insåg efter 7 timmar att både kött och ärtor var klara. 
Lyft ur fläsklägget och putsa bort svål och fett. Finfördela i mindre bitar och blanda ner i soppan. Rör runt så allt blandas. Späd med vatten om du vill ha soppan tunnare. Servera gärna med senap.
Jag tycker att soppan blev jättegod. Kanske att ärtorna blev lite väl sönderkokta men hellre det än hårda ärtor. 
Ett tips så här efter jul är att passa på när affärerna rear ut julskinkor. Rimmad skinka passar bra i ärtsoppa. 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar