torsdag 29 december 2016

Chokladmacarons med kaffetryffel




I julklapp fick jag boken Choklad - praliner, godis och småkakor av Eliq Maranik. Alla som känner mig vet att jag älskar choklad så detta var en perfekt present. Att bläddra runt och läsa recepten och titta på de lockande bilderna är nästan (men bara nästan) lika bra som att stoppa en chokladbit i munnen. 

Idag bestämde jag mig i alla fall för att testa ett av recepten på macarons med kaffetryffel. De blev fantastisk goda även om de inte blev precis som i boken. 


Snabbkaffe hade jag inte hemma så jag spädde försiktigt tryffelsmeten med lite kallt kaffe, ca 1 msk. Kanske att kaffesmaken hade blivit mer tydlig med snabbkaffe men det blev gott i alla fall. De blev också lite ljusare i färgen eftersom jag fick ta Oboy istället för kakaopulver eftersom visade sig vara slut i skafferiet. Till råga på allt upptäckte jag att den vita chokladkakan hade ett lager med mjölkchoklad i botten. Det innebar att chokladen inte blev vit utan ljusbrun när den smältes. 

Det var tur att de blev goda i alla fall!

Jag använde min macaronmatta i silikon och fick då 48 mandelkakor på en och samma plåt. 



Innan jag satte in plåten i ugnen knackade jag den mot bänken ett par gånger. Det är ett tips för att bli av med eventuella luftbubblor. 

Gillar du macarons och choklad är detta verkligen ett recept att testa. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar