tisdag 3 januari 2017

Kalops på älg


dag provade jag på att göra kalops i min Crock-Pot. Istället för att använda högrev, vilket väl är det vanligaste, plockade jag fram en bit älgstek ur frysen. Det går självklart att använda andra styckningsdetaljer från älgen. 

Jag förberedde alla ingredienserna igår kväll och stoppade in dem i kylskåpet. Idag på morgonen stoppade jag ner allt i min Crock-Pot innan jag gick till jobbet. När jag kom hem möttes jag av ljuvliga dofter. Eftersom jag även hade skalat potatisen igår kväll var det bara att sätta kastrullen på plattan och passa på att duka och reda av grytan medan jag väntade på att potatisen blev klar. 

Här kommer receptet. 

Kalops i Crock-Pot

900 gr älgstek (eller högrev från nöt)
3 morötter
3 gula lökar
2 buljongtärningar
15 kryddpepparkorn
3 lagerblad
2 krm svartpeppar
6 dl vatten
4 msk maizena

Dela köttet i grytbitar. Grovhacka löken och dela morötterna i 2 cm stora bitar. 

Blanda kött, morötter, lök samt kryddor och buljong i din Crock-Pot. Häll över vattnet. 

Tillaga på LÅG i 7 - 8 timmar. När det är ca 30 min kvar red av med maizena. Smaka ev. av med svartpeppar och salt. 

Servera med kokt potatis och rödbetor alt. inlagd gurka. 










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar